BØGER . - Gunnar Aagaard Andersen
Pris: UdsolgtGunnar Aagaard Andersen
Af Vibeke Petersen Gether
Grafisk design: Rasmus Koch
Udgivet 16. november 2016
592 sider, rigt illustreret med over 800 illustrationer
Forlag: Strandberg Publishing
Gunnar Aagaard Andersen
– maleren, designeren, grafikeren, professoren, skulptøren, arkitekten, scenografen, redaktøren
Monumental monografi om overset multitalent
I kunstkredse er han en kendt og anerkendt figur, men i den brede befolkning er det de færreste, som kender ham. Eller det vil sige: Faktisk kender de fleste af os et eller flere af Gunnar Aagaard Andersens (1919-1982) værker, vi ved det bare ikke. I en ny monumentalmonografi på næsten 600 sider udfoldes historien om den danske billedkunstners banebrydende indsats i krydsfeltet mellem kunst og design.
Forud for sin tid
Monografien Gunnar Aagaard Andersen fortæller historien om en dansk kunstner, der var forud for sin tid, og som formåede at bygge bro mellem billedkunsten og det kreativt-kommercielle område. Vi kommer med hele vejen fra begyndelsen af hans karriere i 1940'erne over det internationale gennembrud med den opsigtsvækkende polyuretanstol, som i 1967 blev en del af designsamlingen på Museum of Modern Art i New York, og frem til hans død i 1982. Vi får både et indblik i dansk kunst og designs udvikling samt et nuanceret billede af udvekslingen mellem dansk og udenlandsk kunst og design. Bogen ser desuden på Aagaard Andersens betydning for senere generationer af kunstnere og designere.
Skæv på den fede måde
Bag monografien står seniorforsker og kunsthistoriker Vibeke Petersen Gether, der tidligt blev optaget af Gunnar Aagaard Andersen, selv om hun i mange år primært beskæftigede sig med kunstscenen uden for Danmarks grænser.
”Det stod tidligt klart, at hvis jeg nogensinde skulle beskæftige mig med dansk kunst uden at falde ned ad stolen af kedsomhed, skulle det være Gunnar Aagaard Andersen. Jeg lagde tidligt mærke til, at når han er med, sker der noget skævt på den fede måde. Han viser os, hvor langt man kan tage billedkunsten, og fordi han på alle måder gjorde op med den romantiske kunstnermyte, er han – set med mine øjne – et forbillede for efterfølgende kunstnergenerationer”, siger Vibeke Petersen Gether.
Kunst i brug, Cross-over og kommercielle samarbejder
Gunnar Aagaard Andersen var billedkunstner. Han har designet møbler og møbeltekstiler. Han var også grafiker, maler, debattør, opfinder og meget andet. Så når kunstnere som Olafur Eliasson skaber et vandfald ved Versailles og Cirkelbroen i Københavns havn, når kunstnergruppen Superflex involverer sig i biogasproduktionen i den tredje verden og bidrager til Superkilen i København, eller når kunstneren FOS indretter en butik for det luksuriøse modebrand Céline i Paris, tager de efter Vibeke Petersen Gethers opfattelse arven op fra Gunnar Aagaard Andersen og det syn på kunst, han stod for. Nemlig at kunst skal bruges, og at kunst skal betyde noget for mennesker. Og at man som kunstner sagtens kan lave cross-over mellem kunstarter og gebærde sig i den kommercielle verden uden af den grund at gå på kompromis med sin kunst.
Om forfatteren
Kunsthistoriker og seniorforsker Vibeke Petersen Gether har gennem de seneste 10 år forsket i Gunnar Aagaard Andersen og kuraterede i 2013 den store retrospektive udstilling ”Aagaard Andersen i brug” på Den Frie sammen med billedkunstner Jørgen Michelsen. Tidligere har hun blandt andet været overinspektør på Statens Museum for Kunst og udstillingsdirektør på Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design i Oslo.
For bestilling af værket eller yderligere information bedes du kontakte Kunstonline.dk / For ordering the artwork or further information please contact Kunstonline.dk
info@kunstonline.dk
Betaling sker via netbank / Payment is made via Internet banking
Konto 2376 - 5905609868
Fortrydelsesfristen for onlinehandel er 14 dage